Move & Mind | De Bilt
Sensorische integratie therapie wordt ook wel SI therapie, Sensomotorische integratie therapie of SMI therapie genoemd.
Sensorische integratie of sensorische informatieverwerking is de samenhang tussen wat je waarneemt (sensoriek) en hoe je hierop reageert of beweegt (motoriek).
De hele dag door neem je dingen waar. Dit zijn prikkels die je lijf binnenkomen, we noemen dat ook wel sensorische informatie.
De prikkels komen binnen via je zintuigen: je ogen, oren, huid, evenwichtsorgaan, neus, mond en de bewegingssensoren in je lijf. Vervolgens worden deze prikkels naar het centraal zenuwstelsel gestuurd. Jouw centraal zenuwstelsel stuurt deze signalen door naar je hersenen waar bepaald wordt wat je met de signalen gaat doen. Het is een complex proces waar je je niet bewust van bent.
Meestal verloopt dit proces goed, dan ontwikkel je vanuit de informatie uit de zintuigen onder andere adequate spierspanning, goed lichaamsbesef, leer je na even oefenen nieuwe handelingen vloeiend uitvoeren, kan je je concentreren en kan je meerdere taken tegelijk doen. Zo kan je zonder nadenken allerlei handelingen uitvoeren.
Wanneer de zintuigelijke informatie niet goed doorkomt, kan je een probleem hebben in de sensorische informatieverwerking. Hierdoor ondervindt je moeilijkheden in het uitvoeren van activiteiten. Het lukt bijvoorbeeld – ook na lang oefenen – niet om een vaardigheid te leren, je handelt te langzaam of niet logisch. Het automatiseren van bewegingen kost veel moeite waardoor je veel aandacht nodig hebt om de juiste bewegingen te maken.
Er zijn grofweg 3 soorten problemen te onderscheiden.
Bij modulatieproblemen komen prikkels te hard of juist te zacht binnen.
Wanneer prikkels te hard binnenkomen, kan je gemakkelijk overprikkeld raken. Je reageert heftig op prikkels. Je bent snel angstig, boos, wil bepaalde dingen niet eten, alleen zachte kleding aan of je hebt moeite met concentreren. Het liefst wil jij je voeten stevig op de grond houden en je wordt liever niet bewogen.
Een goed bedoelde aai over je bol kan een aanleiding zijn tot een boze bui. Of je kan je moeilijk concentreren door het geluid van de pen van je buurman of een tikkende klok.
Wanneer prikkels te zacht binnenkomen, kan het zijn dat je belangrijke informatie mist. Je voelt het bijvoorbeeld te laat als je uit balans raakt waardoor je vaak valt. Je reageert te weinig op de pikkels die binnenkomen.
Hierdoor kan je moeite hebben om je aandacht erbij te houden, wil je altijd bewegen en speel je het liefste wilde spelletjes. Omdat je onhandig beweegt en vaak valt zit je regelmatig onder de blauwe plekken.
Bij discriminatie problemen, kunnen de prikkels die binnenkomen moeilijk van elkaar onderscheiden worden.
Als je tv aan het kijken bent en je moeder roept dat je de tv uit moet zetten, dan hoor je de stem van je moeder net zo hard als het geluid van de tv, het tikken van de klok en de auto die langsrijdt. De stem van je moeder kan je niet onderscheiden, waardoor je de tv aan laat staan en niet doet wat er gevraagd wordt, ondanks dat je geen probleem hebt met je oren.
Ook iets pakken zonder te kijken is lastig bij discriminatie problemen. Dat is hartstikke lastig als je bijvoorbeeld iets uit je broekzak moet halen of in de donkere bioscoop je popcorn wilt pakken.
Wanneer prikkels van het evenwicht, tast en het de stand van de armen en benen (propriocepsis) niet goed binnenkomen, wordt het moeilijk om de juiste bewegingen te maken. Je hebt moeite met het organiseren en plannen van je bewegen. Je beweegt daardoor houterig of onhandig ondanks dat je spieren goed werken en je diepte kan zien. Je kan wat je ziet niet goed koppelen aan de informatie uit het bewegingsorgaan en de stand van je armen en benen, daardoor is het moeilijk om doelgerichte bewegingen te maken.
Je hebt moeite met gym en sport. Je valt vaak, de bewegingen zien er slordig uit en je rent regelmatig tegen dingen aan.
Sensorische integratie therapie wordt ook wel sensomotorische integratie therapie, SI-therapie of SMI-therapie genoemd.
Tijdens sensorische integratie therapie leer ik je om de zintuigprikkels op een betere manier te verwerken en integreren. Dit doe ik door gebruik te maken van twee functies van een prikkel: de beschermende functie en de onderzoekende functie.
Prikkels beschermen je tegen gevaarlijke situaties. Als je je hand legt op een hete plaat, zal je hem meteen terugtrekken. Dit is de beschermende functie van een prikkel.
Als je iets nog niet kent, wil je graag voelen wat het is. Bij kleine kinderen zien we dit in het groot, ze willen alles vastpakken en ook met hun mond onderzoeken. Maar ook volwassenen hebben de neiging om iets nieuws te willen aanraken. Dit is de onderzoekende functie van de prikkel, je ziet iets en je wilt het onderzoeken met meer zintuigen.
Wanneer je een sensorisch integratie probleem hebt, kan het zijn dat een prikkel onterecht bedreigend aanvoelt. Je wil helemaal niet voelen of je wil je handen niet vies maken omdat dit voor jou onprettig en bedreigend voelt. Tijdens de therapie help ik je om de prikkels zo te doseren dat je leert om het bedreigende signaal stap voor stap te verminderen, de onderzoekende functie wordt steeds meer aangesproken.
Het kan ook zijn dat je de prikkels uit je zintuigen onvoldoende waarneemt. In dat geval leer ik je in de therapie om je lijf beter te voelen waardoor je meer signalen opmerkt en ook gaan merken wanneer een prikkel jouw wil beschermen.
Mijn kind wil alleen maar zachte kleren aan
Mijn kind wil geen vieze handen krijgen
Mijn kind wil niks aanraken
Mijn kind is snel overprikkeld en heeft woedeaanvallen
Mijn kind heeft veel pijnklachten
Mijn kind is altijd moe
Mijn kind moet altijd kijken als hij iets pakt
Mijn kind is altijd druk
Mijn kind luistert niet
Mijn kind heeft moeite de aandacht bij de les te houden
Mijn kind zit altijd over aan
Mijn kind stopt alles in zijn mond
Mijn kind heeft moeite om handelingen te plannen
Mijn kind valt vaak
Mijn kind is onhandig
Mijn kind heeft moeite met het leren van nieuwe vaardigheden
Mijn kind beweegt onnauwkeurig
Mijn kind rent altijd
Onrustige baby's die veel huilen
Druk gedrag
Vaak angstig
Onhandig in het bewegen
Hoogsensitief
PDD-NOS
DCD
Allergieën
ADHD
Asperger-syndroom
Syndroom van Down
Verstandelijke beperking
Motorische achterstand
Whiplash
RSI klachten
Epilepsie
Herken je dit? Neem gerust contact op!
Bij de start van Sensorische integratie therapie kijken we eerst wat er aan de hand is. We doen uitgebreid onderzoek, waarin we proberen te ontdekken hoe jij prikkels ervaart en ermee omgaat. Aan je ouder(s)/verzorger(s) en soms je leerkracht geven we vragenlijsten mee en aanvullend vragen we soms om filmpjes te maken van een aantal situaties bij jou thuis.
Daarna stellen we een sensorisch profiel op waarin duidelijk wordt waar het probleem in de sensorische informatieverwerking zit.
Tijdens de therapie geven we enerzijds advies over het aanpassen van de omgeving en anderzijds leren we je om anders om te gaan met de sensorische informatie die bij je binnenkomt. We maken veel gebruik van spelmateriaal dat de zintuigelijke waarneming stimuleert waardoor de prikkels die er binnenkomen beter gereguleerd kunnen worden. Soms adviseren we borsteldruk therapie.
Meld je aan via de telefoon, email of whats-app.
Ik doe uitgebreid onderzoek om te ontdekken hoe jouw prikkelverwerking loopt.
Het sensorisch dieet bestaat uit adviezen voor thuis hoe de prikkels afgestemd kunnen worden op de prikkelverwerking van het kind.
Tijdens de behandeling leer je hoe je beter met prikkels om kan gaan. De therapie voor sensorische integratie is hartstikke leuk!
Je kan beter omgaan met de prikkels om je heen. Hierdoor zit je lekkerder in je vel!
Wanneer prikkels te hard binnenkomen kan borsteltherapie of borsteldruk therapie worden geadviseerd. Bij borsteltherapie wordt in korte tijd veel prikkels naar het zenuwstelsel gestuurd. Hierdoor went het zenuwstelsel aan meer prikkels en wordt je minder gevoelig voor prikkels.
Tijdens borsteltherapie wordt je over je hele lijf geborsteld met een zachte borstel.
Een borsteldruk kuur is een intensief traject. De ouder of begeleider leert in het traject zelf borstelen en vervolgens gaan jullie 6 weken lang thuis borstelen, startend met 6 keer per dag de eerste week. De weken daarna bouw je het borstelen stap voor stap af. De kuur kan beginnen zodra je in de therapiesituatie goed reageert op het borstelen.
Soms adviseren we sensorisch speelgoed of hulpmiddelen tijdens de sensorische integratie therapie. Hieronder lees je een aantal voorbeelden. Er is nog veel meer speelgoed dat behulpzaam is, wil je daar meer informatie over? Neem gerust contact met mij op!
Het zitten op een wiebelkussen zorgt ervoor dat de spieren van het kind continu actief zijn.
Bijvoorbeeld: Wanneer de prikkels te zacht binnenkomen zorgt dit ervoor dat het kind steeds weer een prikkel binnen krijgt en hierdoor alerter wordt.
Wanneer geluidsprikkels te hard binnenkomen, kan het wiebelkussen ervoor zorgen dat ook de anderen zintuigen geprikkeld worden, hierdoor gaat niet alle aandacht meer naar het geluid en blijft het kind ook de rest van zijn lijf voelen. Het gevolg is dat het kind zich vaak beter kan concentreren.
Het is belangrijk dat het kind niet de hele dag op het kussen zit. Het lijf went aan de extra prikkels waardoor het effect afneemt.
Belangrijk: een wiebelkussen is niet voor elk kind de juiste oplossing! Geef je kind dus niet zomaar een wiebelkussen, maak een afspraak voor advies!
Wanneer een kind overgevoelig is voor geluid wordt soms geadviseerd een anti noise of noise canceling koptelefoon te gebruiken. Een koptelefoon filtert het geluid wat normaal afleidt. Dit kan heel effectief en prettig zijn op de momenten dat er van een kind wordt gevraagd om zich goed te concentreren.
Belangrijk: gebruik nooit zomaar een koptelefoon! De koptelefoon kan heel behulpzaam zijn, maar kan er ook voor zorgen dat een kind nog moeilijker zelf het geluid kan filteren of dat het geluid nog harder binnenkomt wanneer hij de koptelefoon afzet. Je kind leert van een koptelefoon niet zelf te filteren. Voor het gebruik van een koptelefoon: vraag eerst advies!
Wij adviseren onderstaande koptelefoon voor kinderen.
Wij adviseren onderstaande koptelefoon voor volwassenen.
Een verzwaringsdeken wordt ook wel een gewichtendeken, gewichtendekbed of sensorische deken genoemd.
Een verzwaringsdeken is geen gewoon dekbed. Het is een deken met extra gewicht erin. Als prikkels te hard binnenkomen kan een verzwaringsdeken een uitkomst zijn. Een verzwaringsdeken geeft diepe druk op het lijf waardoor de prikkels dempen. Het dempen van prikkels zorgt voor een regulering van het zenuwstelsel. Je komt tot meer ontspanning zowel geestelijk als fysiek, het geeft een gevoel van veiligheid en geborgenheid. De verzwaringsdeken zorgt ervoor dat je kind rustiger kan slapen en uitgeruste wakker wordt in de ochtend.
Belangrijk: Gebruik nooit zomaar een verzwaringsdeken. Wanneer je niet de juiste verzwaringsdeken kiest kan een verzwaringsdeken leiden tot blessures. Een verzwaringsdeken bij hele jonge kinderen is sterk af te raden! Vraag altijd advies voordat je je kind laat slapen onder een verzwaringsdeken.
Wij adviseren onderstaande verzwaringsdeken voor kinderen.
Wij adviseren onderstaande verzwaringsdeken voor jongeren en volwassenen.
SI therapie is een therapie die vaak gegeven wordt aan kinderen. Maar als een probleem in de sensorische informatieverwerking niet wordt behandeld op de kinderleeftijd kan je als volwassenen veel hinder ondervinden van een sensorisch integratie probleem. Bij Move & Mind geven we ook SI therapie aan volwassenen en jong volwassenen.
Dr. C.J.C. Meijs.(2018) De WOBBLE Studie: Het wiebelkinderen onderzoek naar betere breinprestaties en leereffecten.
Bodison SC, Parham LD. Specific Sensory Techniques and Sensory Environmental Modifications for Children and Youth With Sensory Integration Difficulties: A Systematic Review. Am J Occup Ther. 2018;72(1):7201190040p1-7201190040p11. doi:10.5014/ajot.2018.029413
Boer de C (2019): Pas op met wiebelkussens en koptelefoons
Open Universiteit(2018): Dromers en wiebel-friemelkinderen in het basisonderwijs
OU Open Universiteit(2020): Moeite met leren door minder goede prikkelverwerking
Schaaf RC, Dumont RL, Arbesman M, May-Benson TA. Efficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. Am J Occup Ther. 2018;72(1):7201190010p1-7201190010p10. doi:10.5014/ajot.2018.028431
Schoen SA, Lane SJ, Mailloux Z, et al. A systematic review of ayres sensory integration intervention for children with autism. Autism Res. 2019;12(1):6-19. doi:10.1002/aur.2046